+420 602 680 051

bentleyclub.cz
rollsroyceclub.cz
info@rollsroyceclub.cz

Poradna: Chcete koupit klasický Rolls-Royce nebo Bentley?

Rolls-Royce – mýtická značka, která po dlouhá desetiletí představuje absolutní vrchol luxusu a bohatství. Pro většinu lidí představují vozy Rolls-Royce dokonce něco natolik vzdáleného a nedosažitelného, že ani nepomyslí na to, že by bylo vůbec možné si takový vůz pořídit.
Ve skutečnosti je to však i s těmito mimořádnými auty trochu jinak…

 

bentley-mulsanne-turbo-foxtoys-03

 

Stejně jako ostatní auta i vozy Rolls-Royce nebo Bentley stárnou. Tím také do určité míry a času ztrácí svou hodnotu. Není to samozřejmě stejné jako u vozů běžných značek a ani ztráta hodnoty není tak velká, ale přeci jen se se vzrůstajícím věkem a opotřebováním stávají i tyto vozy levnějšími a dostupnějšími.

 

foxtoys-1-15

 

V dnešní době má tedy i „běžný“ člověk možnost koupit si vůz této superluxusní a mimořádné značky. Nejdostupnější jsou vozy z produkce 70.- 80. let minulého století, zejména typy Rolls-Royce Silver Shadow nebo novější Silver Spur či Silver Spirit. Tyto vozy se dají v provozuschopném stavu pořídit již od cen začínajících na 200 tisících korunách, v horším stavu (nebo výjimečně) se objeví v prodeji vozy levnější. Zde je však nutné počítat s poměrně výraznými investicemi do oprav a zprovoznění takových vozů. Většinou tedy platí, že vozy nabízené v cenových relacích dvě stě tisíc a méně mají větší množství nedostatků a vyžadují rozsáhlejší opravy a investice.

 

 

V zásadě jsou však vozy Rolls-Royce robustní a kvalitně stavěné, závady se týkají většinou spíše složitých elektrických a hydraulických pohonů než důležitých agregátů jako je motor či převodovka, ty jsou většinou věčné. Uvést do provozuschopného stavu je možné téměř jakýkoliv vůz Rolls-Royce či Bentley. Vše záleží pouze na množství peněz, které to bude nového majitele stát.

 

foxtoys-1-08

 

Jak jsem již zmínil, nejběžnějšími a nejdostupnějšími vozy jsou typy Silver Shadow, Silver Spur, Silver Spirit; z Bentley pak Mulsanne a Turbo R. Neznamená to však, že by tyto typy vozů byly špatné, naopak, jedná se o nejpovedenější a nejprodávanější vozy značky. Zejména typ Silver Shadow znamenal prakticky revoluci pro značku Rolls-Royce. Bylo na něm oproti jeho předchůdcům všechno jinak. Byl to první vůz Rolls-Royce se samonosnou karosérií (předchozí verze používaly ještě zastaralou rámovou konstrukci), měl kotoučové brzdy na všech kolech, elektrická okna, hydraulické odpružení převzaté z francouzského Citroenu DS, automatickou převodovku GM a mnoho dalších revolučních řešení a prvků výbavy. Novější verze pak šly ještě dál, byly ještě propracovanější a nabízely ještě rozsáhlejší výbavu. Právě kvalita a oblíbenost modelu Silver Shadow byly důvody k tomu, že bylo vyrobeno dohromady téměř 40 tisíc kusů všech verzí tohoto modelu! Takový úspěch předtím – a ani potom – žádný jiný model Rolls-Royce nezaznamenal. Počet vyrobených kusů je však zároveň i důvodem, že model Silver Shadow je dnes nejčastějším a vlastně nejdostupnějším modelem automobilky.

 

Image_070807_9859-rew

Kdo chce kvalitní a prakticky bezproblémový vůz Rolls-Royce, s velkým množstvím dostupných dílů a velmi zajímavou cenou, ať určitě zvolí některou z verzí modelu Silver Shadow, případně novější Silver Spirit a Silver Spur (prodloužená verze modelu Spirit). Odměnou mu bude vlastnictví ojedinělého luxusního vozu s dostupnou a rozsáhlou nabídkou náhradních dílů, neuvěřitelně pohodlná jízda a obdivné pohledy kolemjdoucích.

 

100520134221

Ten, kdo chce ještě větší pocit výjimečnosti a je ochoten sáhnout hlouběji do kapsy a zároveň oželí i některé vymoženosti novějších verzí a mírně horší komfort, může se poohlédnout po starších modelech jako jsou Rolls-Royce Silver Cloud, luxusnější a mnohem dražší Phantom V a VI či dokonce po některém z předválečných modelů. Zde je ovšem nutné počítat s menší možností získání náhradních dílů, podstatně vyšší pořizovací cenou (jeden milion Kč a výše) a také výrazně omezenou nabídkou vozů. Majitel se však může těšit z mnohem větší exkluzivity svého vozu, avšak tu poznají a ocení spíše odbornící. Pro běžnou veřejnost je „Rolls prostě Rolls“, jaký je to typ, to příliš nehraje roli…

 

 

Velmi zajímavý je také některý z modelů Corniche, unikátní je hlavně verze Cabrio. Tento vůz vychází také z verze Silver Shadow, kupé a hlavně kabriolety jsou však mimořádně ceněné. I zde je opět nutné počítat s cenami přesahujícími milion korun. Z mimořádných vozů značky Rolls-Royce nesmím zapomenout na model Camargue. Ten má také techniku modelu Silver Shadow, má však speciální karoserii od italské karosárny Pininfarina. U tohoto modely ceny opět začínají na milionu korun. Tento model je skutečně velmi vzácný, osobně jsem ho viděl jen párkrát na některé z výstav historických vozidel v zahraničí.

 

bentley-t1

 

Co nás tedy čeká při pořízení vozu Rolls-Royce? Prakticky nehraje roli, jaký model si pořídíme, u všech vozů Rolls Royce a Bentley je nutné počítat s vyššími investicemi na provoz, jen spotřeba se pohybuje od 15 do 20 litrů, jejich údržbu a případné opravy. K nejproblematičtějším oblastem patří zejména složitý hydraulický okruh vozů Rolls-Royce zahrnující i brzdový okruh, rozsáhlá a na svou dobu velmi pokročilá, ale zároveň složitá elektroinstalace. Časté problémy jsou i se stahováním elektrických oken, která se buď nestahují vůbec nebo jen velmi pomalu, problémy s pohony centrálního zamykání, nefunkčními ukazateli směru, osvětlením a ventilátory topení. Často mívají vozy také výrazné problémy s korozí, v době vzniku ještě nebyla antikorozní ochrana na takové úrovni jako dnes.

 

bentley-mulsanne-turbo-foxtoys-09

Problematickou částí bývá také dřevěné obložení interiéru vozu, které mnohdy vyžaduje renovaci, méně často pak kožený interiér. Naopak minimální problémy bývají s mechanickými částmi jako jsou motor, převodovka, nápravy a mechanické části brzd.

 

Image_070807_9782-rew

 

Pokud uvažujete o koupi vozu Rolls-Royce či Bentley, počítejte s tím, že kromě částky vydané za samotný vůz, vás čekají ještě investice do drobných či větších oprav, podle stavu vozu, jeho předešlé údržby a samotného provozu. Ale tyhle „detaily“ neřešte, dejte na mě a Rollse nebo Bentley kupte, vše je vykompenzováno exkluzivitou a luxusem, obdivem známých i neznámých lidí a z toho plynoucího blaženého pocitu, když s ním vyrazíte z garáže na projížďku. Jen pozor na závist sousedů, ta se, bůh ví odkud, objeví, hned jak se svým novým Rollsem zastavíte před domem…

 

Martin Kot, předseda RRBC ČR